Warning: Attempt to read property "api_user_id" on null in /domains/meesteronderwijsinzicht.nl/DEFAULT/wp-content/plugins/zotpress/lib/shortcode/shortcode.php on line 309

(Zin en betekenis derde hoofdstuk)

Onderstaand essay is een aangepaste versie van een lange blog die in
maart 2020 online is gepubliceerd

De doos

Het zou zomaar kunnen dat ik in dit hoofdstuk de doos van Pandora een klein beetje openzet. De Griekse mythe over de doos van Pandora gaat over een vrouw, Pandora, die door de goden naar de mensen werd gestuurd met een doos waarin alle onheil van de wereld verborgen zat, maar ook de hoop. Ze was naar de mensheid gezonden als wraak omdat de mensen een cruciale technologie hadden bemachtigd: het vuur, dat de god Prometheus aan de mensheid had geschonken nadat hij het van de goden had gestolen. Maar natuurlijk was Pandora nieuwsgierig en
opende de doos toch. Alle ellende overspoelde de wereld, maar de hoop bleef achter (in een fantastisch gesprek met Adriaan van Dis vat Stephen Fry het hele verhaal in zes minuten samen).
Als in mijn onderwijstwitterbubbel de meningen over evidence-based en evidence-informed onderwijs weer eens tegenover elkaar lijken te staan en daartegenover weer het boerenverstand stelling neemt, herken ik in Pandora het ondeugende type dat we nu wel kunnen gebruiken in onderwijsonderzoeksland.
Mijn punt in dit essay zal zijn dat we moeten durven kijken naar herkomst en ontwikkeling van onderwijspraktijken (inclusief resultaten uit

Lees verder in de pdf van dit hoofdstuk, download het hele boek of

bestel bij uitgeverij Phronese

APA verwijzing:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *