All publications

All publications, ordered by year.

Open die doos. (2020, April 7). Meester! Onderwijs inzicht. https://meesteronderwijsinzicht.nl/open-die-doos/ Cite
Kools, Q., Schaik, M., & Struik, J. (2019). Van strakke structuur naar vrijheid in vorm: een nieuwe aanpak voor het bacheloronderzoek binnen Fontys lerarenopleiding Tilburg. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 40(1), 67–74. Cite
Van Schaik, M. (2018, December 11). Van object naar subject. Hybride Onderwijs. http://centrumtoptechniek.nl/van-object-naar-subject/#more-780 Cite
Van Schaik, M. (2018, October 12). Webinar hybride onderwijs: hoe dan!? Hybride Onderwijs. http://centrumtoptechniek.nl/?p=786&preview=true Cite
Schaik, M. (2018, October). Vygotskij voor het VO [Professional blog]. Meester Onderwijs Inzicht. https://meesteronderwijsinzicht.nl/vygotskij-voor-het-vo/ Cite
Van Schaik, M., M. (2018, April 17). Op zoek naar objecten. Hybride Onderwijs. http://centrumtoptechniek.nl/op-zoek-naar-objecten/#more-694 Cite
Van Schaik, M. (2018, March 26). Ontwikkelingsgericht onderwijs ontwikkelen. Practoraat Hybride Onderwijs. http://centrumtoptechniek.nl/ontwikkelingsgericht-onderwijs-ontwikkelen/ Cite
Schaik, M. (2018). Grenzen aan de impact. Bij de Les. Een Grote Stap Voor Ons En Kleine Stap Voor de Leerlingen (Tijdschrift Ter Afronding van Het Leeratelier), 24–27. https://www.dropbox.com/s/0fjwfdk4mdb5rjf/grenzenaandeimpact%20kopie.pdf?dl=0 Cite
Kools, Q., & Van Schaik, M. (2017, November). Encouraging student teachers to study their own practice.EAPRIL Abstract Case study. EAPRIL, Hämeenlinna. Cite
Van Schaik, M. (2017, September 29). Let the video be your guide.Paper for symposium How does learning look? Critical reflection on visual data of classroom activities. 5th ISCAR congress, Québec. Cite
Van de Sande, R., & Van Schaik, M. (2017). ’Design As Research (DARe):Wat kunnen architecten ons leren over (opleiden voor) het leraarschap? Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 38(4), 59–68. http://www.lerarenopleider.nl/velon/ledensite/files/2017/12/38_4_06Sande_Schaik.pdf Cite Download
Van Schaik, M. (2016, August 28). Change from within (or not). Agency in a change lab pilot. EARLI SIG 10, 21 and 25 joint conferenc Strengthening teacher agency, Tartu. Cite
Verduyn, E., Manuel, K., Van Schaik, M., & Verhaar, K. (2016). Epiloog: de social work professional in ontwikkeling. In K. Verhaar, M. Berk, & J. Van den Bergh (Eds.), A new cup of T – social work in innovation (pp. 222–236). Concept Uitgeefgroep. Cite
Van Schaik, M. (2015, November 24). Developmental teacher education: prolepsis in a process of double stimulation. Education the Generation of Tomorrow. EAPRIL conference, Luxembourg. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3602.5687 Cite
Van Schaik, M., & Molter, J. A. (2015, oktober). OGO in het VMBO: maatwerk door betekenis. Samen Nieuwsgierig. Lerarencongres, ’s-Hertogenbosch. https://www.onderwijscooperatie.nl/activiteiten/status-en-imago/lerarencongres/programma-2/vo/ Cite
Van Schaik, M., & Vos, M. (2015). Tussen ideaal en werklijkheid. In R. Kneyber & J. Evers (Eds.), Het Alternatief II. De ladder naar autonomie (pp. 103–115). Uitgeverij Phronese. Cite
Van Schaik, M., & Molter, J. A. (2015). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Een derde weg naar betekenisvol onderwijs. Van 12 Tot 18, 25(5), 8–10. Cite
Van Schaik, M. (2014, May 5). Zotheid der lof [Blog]. Mvanmartijn. http://www.mvanmartijn.eu/zotheid-der-lof/ Cite
Schaik, M. (2014, February 12). Van ontwerptekeningen in de praktijk naar inzicht in bètaconcepten. Ecent.Nl. http://www.ecent.nl/artikel/2802/Van%20ontwerptekeningen%20in%20de%20praktijk%20naar%20inzicht%20in%20b%C3%A8taconcepten/view.do Cite
Schaap, H., Van Schaik, M., & De Bruijn, E. (2014). Studenten leren recontextualiseren in het beroepsonderwijs; de rol van tekeningen en beroepsdilemma’s. Pedagogische Studiën, 91(1), 24–38. Cite
Van Schaik, M. (2014). Ipadonderwijs in de praktijk: niet vernieuwend, wel kansrijk. Pedagogiek in Praktijk, 20(77), 40–43. Cite
Van Schaik, M., Terwel, J., & Van Oers, B. (2014). Representations in simulated workplaces. International Journal of Technology and Design Education, 24, 391–417. https://doi.org/10.1007/s10798-014-9261-4 Cite
Van Schaik, M., & Van der Veen, C. (2013, December 16). Meten of echt kijken? Stellingen voor een voortdurende onderwijspedagogische discussie over onderwijsopbrengsten. Www.Hetkind.Org. http://hetkind.org/2013/12/17/discussiestuk-opbrengstgericht-werken-natuurlijk-maar-ga-je-dan-meten-of-echt-kijken/ Cite
Van Schaik, M. (2013, April 27). Integration of academic and vocational disciplines in simulated practice. Education and Poverty: Theory, Research, Policy and Praxis. AERA, San Francisco. https://doi.org/10.13140/2.1.1286.7526 Cite
Van Schaik, M., & Wilshaus, R. (2013, February 6). Leer niet voor de toets. Folia, 19, 17. http://www.mvanmartijn.eu/leer-niet-voor-de-toets/ Cite
Van Schaik, M. (2013, January 22). Wat doen “goede” vmbo-docenten goed? Inzichten uit onderzoek. Het vmbo dichterbij. 4e Jaarcongres, Ede. www.vmbodichterbij.nl Cite
Van Schaik, M., Van de Laarschot, R., Van den Berg, & Hoogeveen, Y. (2013, 12 maart). Met Pabo in het vmbo. Vakkundig Meesterschap, Meesterlijk Vakmanschap. VELON congres, Groningen. Cite
Van Schaik, M. (2013). De aantrekkingkracht van onderwijsmythes. Pedagogiek in Praktijk, 74. http://www.pedagogiek.nu/de-aantrekkingskracht-van-onderwijsmythes/1025221 Cite
Van Schaik, M. (2013). Hetvmbodichterbij - ORD2013_sympVMBO_mvs.pdf. Onderwijs Research Dagen, Brussel. http://www.mvanmartijn.eu/wp-content/uploads/2013/06/ORD2013_sympVMBO_mvs.pdf Cite Download
Van Batenburg, E., & Schaik, M. (2013). Kennis op de werkvloer: wat helpt de docent en de vmbo-leerling. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. (pp. 161–181). SWP uitgeverij. Cite
Koopman, M., & Schaik, M. (2013). Kennis van betekenis voor vmbo-leerlingen. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. (pp. 137–158). SWP uitgeverij. https://www.dropbox.com/s/6ry0zfxwd9fsms6/H6_VanSChaik_Koopman_vmbo%20dichtbij%20%282e%20pr%29.pdf Cite
Van Schaik, M. (2013). Wat doen (goede) vmbo- docenten goed? Wat werkt volgens onderzoek. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. (pp. 21–33). SWP uitgeverij. https://dl.dropboxusercontent.com/u/6554785/H1_Vanschaik_Vmbovandichtbij_pub.pdf Cite
Van der Waals, J. K., & Van Schaik, M. (Eds.). (2013). Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. SWP uitgeverij. Cite
Van Schaik, M., & Koerhuis, M.-J. C. (2012). Kansen voor paboafgestudeerden en hbo-pedagogen in het vmbo. Hogeschool van Amsterdam. Cite
Van Schaik, M., & Schaap, H. (2012, June). Kennis leren zien in een krachtige leeromgeving in het beroepsonderwijs [Learning to see knowledge in a powerfull learning environment in vocational education]. Onderwijs research dagen 2012, Wageningen. Cite
Van Schaik, M. (2012, January 24). De hersens kraken in het vmbo. Praktisch VMBO. 3e nationaal VMBO congres, Ede. Cite
Van Schaik, M. (2012). Het beslissende boek: beknopte theoretische pedagogiek. Pedagogiek in Praktijk, 65, 23–25. https://www.mvanmartijn.eu/langeveld/ ‎ Cite
Van Schaik, M. (2012). De complexiteit van het beroep van leraar. Pedagogiek in Praktijk, 66. http://www.pedagogiek.nu/de-complexiteit-van-het-beroep-van-leraar/1024430 Cite
Van Schaik, M. (2012). Niet pieken maar plannen. Folia Magazine, 3, 20–21. http://www.mvanmartijn.eu/onderwijspiekbelasting/ Cite
Geensen, M., & Van Schaik, M. (2012). Pendelen tussen stagepraktijk en theorie. Zone. Tijdschrift Voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, 11(3), 12–14. Cite
Van Schaik, M., Terwel, J., & Van Oers, B. (2011, September). Learning and modelling in prevocational education. A Report of a Design-Based Research Project. Developing Learning within and across Disciplines: Evidence from Research and Practice. International society for cultural historical and activity research, Rome. Cite
Van Schaik, M., Terwel, J., & Van Oers, B. (2011). Modelling across the disciplines in simulated workplaces in schools. Developing Learning within and across Disciplines: Evidence from Research and Practice, 364–378. https://doi.org/10.13140/2.1.4645.4725 Cite
Van Schaik, M. (2011, June). Overbrug het oude en het nieuwe leren. Van 12 Tot 18, 10(6), 50–51. http://www.hetvmbowerkt.nl/Brug%20tussen%20theorieprakijk_LR_VTTA_nr6_web-4.pdf%20-%20Adobe%20Acrobat%20Professional.pdf Cite
Van Schaik, M., & Wilshaus, R. (2011, 15 maart). Onderzoekend leren van studenten onderzoeken. Het Glazen Huis. VELON congres, Noordwijkerhout. Cite
Van Schaik, M. (2011). “Wat hebbie er nog aan dan?” Meer leren uit de praktijk van het vmbo. Pedagogiek in Praktijk, 17(2), 20–24. https://www.researchgate.net/publication/216022167_Wat_hebbie_er_nog_aan_dan_Meer_leren_uit_de_praktijk_van_het_vmbo Cite
Van Schaik, M. (2011). John Dewey over opvoeding, onderwijs en burgerschap. Pedagogiek in Praktijk, 61. http://www.pedagogiek.nu/het-is-allemaal-al-eens-gezegd-door-dewey/1024083 Cite
Van Schaik, M. (2011). Over herinneringen en dromen. In Via Juvenaat (pp. 68–69). Gymnasium Juvenaat. http://www.mvanmartijn.eu/wp-admin/post.php?post=239&action=edit Cite
Dumasy, E., & Van Schaik, M. (2011). 10 minutengesprekken: panacee of pedagogisch onding? Pedagogiek in Praktijk, 17(62). Cite
Van Schaik, M., van Oers, B., & Terwel, J. (2011). Towards a knowledge-rich learning environment in preparatory secondary education. British Educational Research Journal, 37(1), 61–81. https://doi.org/10.1080/01411920903420008 Cite

Geef een reactie