IPADARTIKELIn het laatste nummer van Pedagogiek in Praktijk staat een reportage van mijn hand over de SteveJobsschool in Breda. Inmiddels heet de school Perpetuum Primair Onderwijs. Hieronder het eerste deel van het artikel.

Ipadonderwijs in de praktijk: niet vernieuwend, wel kansrijk.

Na een rumoerige start eind augustus en veel ophef in de media daaropvolgend, is het tijd om de praktijk van het O4NT onderwijsconcept van de Steve Jobsscholen eens van dichtbij te mee te maken. Een reportage.

Welkom
De voordeur is niet heel makkelijk te vinden bij de SteveJobsschool in Breda. De school bevindt zich in een voormalige kinderopvang en staat middenin een binnenhof van een appartementencomplex. Een leerling opent de deur en heet mij van harte welkom. Achter hem staat de initiatiefnemer en schoolleider Gertjan die mij naar de koffie leidt. Er zijn 4 kinderen in school om kwart over acht. De rest druppelt tussen half negen en kwart over negen binnen. Na het ophangen van de jas leggen de leerlingen hun lunch in de koelkast en lopen naar een van de lokalen om daar rustig aan het werk te gaan op hun Ipad. Om vijf over half negen hoor ik “Ola” door de school klinken. Gertjan licht toe dat het de au-pair is van een van de leerlingen. Zij zal vanmiddag een workshop Spaans verzorgen.
Rond negen uur zijn de meeste leerlingen binnen en bevinden zich óf in het taalatelier óf in het rekenatelier. De jongsten spelen met blokken in de speelhoek. Yorick, de leerkracht, is in het rekenatelier. Hij vraagt Jessie met welke app ze aan de slag gaat. Cas, een medeleerling, reageert:

“Rekentuin! Die heb ik al bijna uitgespeeld. Daarna ga ik bij taal extra bijverdienen. …. Jammer, nog 30 sommen.”
Melissa:”Sommen vind ik juist leuk.”
Even later:”Ik heb hem uitgespeeld. Er komt een filmpje.”
Melissa:”Supercool.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *