Naar een ontwikkelingsgericht netwerk in Zeeland.

(Zin en betekenis vijfde hoofdstuk met Migchiel van Diggelen)

Sinds het schooljaar 2019-2020 zijn er twee practoraten in Zeeland, beide met de term ‘hybride’ in de titel en de opdrachten van beide practoraten overlappen elkaar. Voor het practoraat Hybride onderwijs is de vrij brede opdracht als volgt gedefinieerd:

Het practoraat is verantwoordelijk voor de kruisbestuiving tussen
onderzoek, opleiding en beroepspraktijk binnen het thema hybride
onderwijs van het ctt. Het practoraat inspireert en is de motor voor
kennisontwikkeling en kennisdeling en ondersteunt praktijkgericht
onderzoek en professionalisering van docenten.

Het practoraat Leren in een hybride leeromgeving streeft een tweeledig doel na: enerzijds het realiseren van (door)ontwikkeling van onderwijsprogramma’s en begeleiding binnen verschillende hybride leeromgevingen, en anderzijds het ontwikkelen van een adequaat en bruikbaar programma voor professionalisering van docenten en praktijkbegeleiders in een hybride leeromgeving.
Uit de opdrachten van de beide practoraten blijkt wel dat de kern van de opdracht ligt in het betekenisvol verbinden van verschillende contexten. Dat geldt voor de inhoud van de opdrachten (hybride onderwijs
en leren in een hybride leeromgeving), die beoogt praktijk en theorie.

Lees verder in de pdf van dit hoofdstuk, download het hele boek of

bestel bij uitgeverij Phronese

APA verwijzing:

Van Diggelen, M., & Van Schaik, M. (2021). Naar een ontwikkelingsgericht netwerk in Zeeland (pp. 75–88). Phronese.