Voor de nieuwsbrief van de OGO Academie schreef ik wat mij op dit moment bezig hield voor de rubriek ‘Onderzoeker in beeld’. Deze rubriek gaat over de relatie tussen wetenschap en onderwijspraktijk via de onderzoekers. Tot nu toe waren dat onderzoekers aan de universiteit (Chiel, Michalis en Marjolein). Als lerarenopleider aan een hogeschool zie ik…
Tijdens het eindinterview met K. zegt ze vaak ‘gezellig’. Het interview is in de ‘lounge-hoek’ van de lerarenkamer. Op een makkelijke bank aan een tafel, met uitzicht op de leerlingen die op hun fietsen naar huis vertrekken, spreek ik K. over hoe zij terugkijkt op de pilot van het schoolontwikkellab. Eén van leerlingen staart wel…
Tussen reflecteren en ‘evidence-based werken’ ligt de weg van het onderzoeken van de eigen ervaringen. Wolf-Michael Roth noemt dat de ‘First-person methods’. In deze workshop wordt deze methode besproken, die gezien kan worden als de empirische fenomenologie van de ervaring. Met andere woorden: we gaan voorbij de reflectie en deconstrueren de ervaring om tot uitspraken…
Below the hyperlinks to the presentation and short paper on the combined EARLI 10/21/25 conference. Presentation: http://bit.ly/2bOYIVh Short paper: http://bit.ly/2hsV70O. Reference Van Schaik, M. (2016). Change from within (or not). Agency in a change lab pilot. Presented at the EARLI SIG 10, 21 and 25 joint conferenc Strengthening teacher agency, Tartu: EARLI.
Alweer ruime tijd geleden schreef Amber Walraven een blog over de lerarenopleidingen. Dat was een uitnodiging om de discussie te starten. Ik tweette dat ik nog zou reageren. Bij deze. Het citaat uit het stuk van staatsecretaris Dekker dat mij in het bijzonder aanzette tot schrijven was: “Als scholen nieuwe vakken ontwerpen of multidisciplinair werken,…
Okee, dan. Doe ik ook nog mijn zegje over #onderwijs2032. Maar laat ik Pedro de Bruyckere volgen en enige focus aanbrengen en het over het wel of niet focus hebben. Ik vind van alles van het advies, maar in de discussie die ik via twitter volg houdt me het vakoverstijgend werken bezig. Waarom is daar…