OGO literatuur

Als extra service bij de workshops/trainingen over ontwikkelingsgericht onderwijs (in het VMBO) hieronder een leeslijst met literatuur over OGO of op basis van de theorie daarachter. De lijst is dynamisch en zal dus met enige regelmaat aangevuld worden.

Van Schaik, M., & Vos, M. (2015). Tussen ideaal en werklijkheid. In R. Kneyber & J. Evers (Eds.), Het Alternatief II. De ladder naar autonomie (pp. 103–115). Culemborg: Uitgeverij Phronese.
Van Oers, B. (2007). Voorbij het nieuwe leren [Extending New Learning]. Pedagogiek, 27(2), 111–119. Retrieved from http://www.pedagogiek-online.nl/index.php/pedagogiek/article/viewFile/331/330
Van Schaik, M., & Molter, J. A. (2015). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Een derde weg naar betekenisvol onderwijs. Van 12 Tot 18, 25(5), 8–10.
Molter, J. A. (2014). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Masterthese Onderwijspedagogiek (Masterthese). Vrije Universiteit, Amsterdam.
Koopman, M., & Schaik, M. (2013). Kennis van betekenis voor vmbo-leerlingen. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. (pp. 137–158). Amsterdam: SWP uitgeverij. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/6ry0zfxwd9fsms6/H6_VanSChaik_Koopman_vmbo%20dichtbij%20%282e%20pr%29.pdf
Van de Pol, J., & Passier, M. (2013). Hulp op maat voor de vmbo-leerling.Cognitieve en affectieve scaffolding. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. Amsterdam: SWP uitgeverij.
Van Oers, B. (2008). Onderzoekend en betekenisvol leren in de midden- en bovenbouw. Zone. Tijdschrift Voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, 7(3), 4–7.
Volman, M. (2004). Familie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en ontwikkelingsgericht onderwijs. Zone. Tijdschrift Voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, 3(2), 4–7.