Warning: Attempt to read property "api_user_id" on null in /domains/meesteronderwijsinzicht.nl/DEFAULT/wp-content/plugins/zotpress/lib/shortcode/shortcode.php on line 309

(Zin en betekenis eerste hoofdstuk)

Elk moment dat ik kies als startpunt van het practoraat Hybride onderwijs van het Centrum voor Top Techniek (CTT) in Terneuzen is willekeurig, of op zijn minst discutabel. Zo zou je het narratief van het practoraat kunnen laten beginnen op het moment dat de practor met zijn onderzoekers voor het eerst bij elkaar zat; dat was in 2017 Vanuit een meer bestuurlijk perspectief kun je het practoraat ook laten starten op het moment dat de subsidie binnen was en er begonnen werd met de werving van practor en onderzoekers. En wat voor de start van dit
verhaal geldt, geldt ook voor het einde. Nemen we het aflopen van de financiering, de presentatie van deze publicatie of de doorstart van onze activiteiten door anderen als eindpunt?
Kortom, het verhaal dat ik hieronder wil vertellen over het begin, midden en einde van practoraat Hybride onderwijs aan het CTT bestrijkt een enigszins arbitraire tijdspanne. Daarmee erken ik ook dat het einde van dat proces nog open is, en ik zal betogen dat het dat ook móét zijn.
Dit narratief volgt daarom niet de volgorde van de gebeurtenissen in de tijd, maar beschrijft de argumenten voor de plannen en werkwijze van het practoraat aan de hand van momenten in mijn eigen ontwikkeling als onderzoeker in het (beroeps)onderwijs. Daarmee wil ik laten zien dat de ervaring, en daarmee de praktijk, het uitgangspunt is van
mij als practor en dus van het practoraat. Ervaringen zijn per definitie persoonlijk, vandaar dat ook dit verhaal persoonlijk moet zijn. Dat is echter geen ‘zwakte’ en geen ‘minder objectieve’ invulling van onderzoek.
Integendeel, ik denk dat als de praktijk(ervaring) centraal moet staan, de ervaring in de praktijk dan ook uitgangspunt moet zijn. Ik gebruik daarom hier een vorm van de ‘First Person Method’ van Wolff-Michael
Roth, die moet leiden naar het kritisch onderzoeken van fenomenen

in such a manner that more general conditions of knowing and learning
are exhibited. (Roth, 2012, p. 4)

Lees verder in de pdf van dit hoofdstuk, download het hele boek of

bestel bij uitgeverij Phronese

APA verwijzing:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *