Voor het minisymposium ‘leren op het zorgplein’ op de HvA op 6 juni 2013 probeer een aantal hoofdstukken van het boek ‘Het vmbo van dichtbij’ gecombineerd. Krachtige leerpleinen in het vmbo worden nog krachtiger als ze verder ontwikkeld worden op basis van recente inzichten uit onderwijspedagogische onderzoek. De presentatie in pdf vind je hier. Lees verder voor de verwijzingen naar literatuur, inclusief links naar de proefschriften en Hoofdstuk 1 van Het vmbo van dichtbij (Wat doen goede vmbo docenten goed?)
Boersma, A., ten Dam, G., Volman, M., & Wardekker, W. (2009). “This baby…it isn”t alive.’ Towards a community of learners for vocational orientation. British Educational Research Journal, 36(1), 1–23.
Koopman, M. (2010). Students’ goal orientations, information processing strategies and knowledge development in competence-based pre-vocational secondary education. Eindhoven Universty of Technology, Eindhoven. Retrieved from http://alexandria.tue.nl/extra2/652885.pdf
Schaap, H., Van Schaik, M., & De Bruijn, E. (2014). Studenten leren recontextualiseren in het beroepsonderwijs; de rol van tekeningen en beroepsdilemma’s. Pedagogische Studiën.
Van de Laarschot, M., & Heusdens, W. (2012). Vakmanschap van de vmbo-docent in beeld. Tijdschrift Voor Lerarenopleiders, 33(3), 10–18.
Van de Pol, J. (2012). Scaffolding in teacher-student interaction. Exploring, measuring, promoting and evaluating scaffolding. University of Amsterdam, Amsterdam. Retrieved from http://dare.uva.nl/cgi/b/bib/bib-idx?type=simple;lang=nl;c=uvadis;sid=fdd1b3c7256a442123661d31d856cab7;rgn1=entire%20record;q1=scaffolding;Submit.x=0;Submit.y=0;sort=publicationyear;cc=uvadis;view=reslist;fmt=long;page=reslist;start=1;size=1
Van der Waals, J. K., & Van Schaik, M. (Eds.). (2013). Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. Amsterdam: SWP uitgeverij.
Van Schaik, M. (2010). Co-constructing models as tools in vocational practice. Learning in a knowledge-rich environment. Free Musketeers, Zoetermeer. Retrieved from http://www.ubvu.vu.nl/dissertations/temp/temp20.pdf?CFID=262404&CFTOKEN=59024a4367b44fba-3AEB2733-5056-8631-D180D1596E1F393F&jsessionid=0BB3079D30B25F8C95CFC82B0DD26484.cfusion
Wardekker, W., Boersma, A., Ten Dam, G., & Volman, M. (2012). Motivation for school learning: Enhancing the meaningfulness of learning in communities of learners. In M. Hedegaard, A. Edwards, & M. Fleer (Eds.), Motives in children’s development: cultural-historical approaches (pp. 153–169). Cambridge; New York: Cambridge University Press.