OGO literatuur

Als extra service bij de workshops/trainingen over ontwikkelingsgericht onderwijs (in het VMBO) hieronder een leeslijst met literatuur over OGO of op basis van de theorie daarachter. De lijst is dynamisch en zal dus met enige regelmaat aangevuld worden.

Van Schaik, M., & Molter, J. A. (2015). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Een derde weg naar betekenisvol onderwijs. Van 12 Tot 18, 25(5), 8–10. https://www.researchgate.net/publication/279535761_Ontwikkelingsgericht_onderwijs_in_het_vmbo_Een_derde_weg_naar_betekenisvol_onderwijs
Van Schaik, M., & Vos, M. (2015). Tussen ideaal en werkelijkheid. In R. Kneyber & J. Evers (Eds.), Het Alternatief II. De ladder naar autonomie (pp. 103–115). Uitgeverij Phronese.
Koopman, M., & Schaik, M. (2013). Kennis van betekenis voor vmbo-leerlingen. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. (pp. 137–158). SWP uitgeverij. https://web.tresorit.com/l/mQSB3#_CEe-LV2JEKYqTlC8O5eZQ
Van Oers, B. (2007). Voorbij het nieuwe leren [Extending New Learning]. Pedagogiek, 27(2), 111–119. http://www.pedagogiek-online.nl/index.php/pedagogiek/article/viewFile/331/330
Molter, J. A. (2014). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Masterthese Onderwijspedagogiek [Masterthese]. Vrije Universiteit.
Van de Pol, J., & Passier, M. (2013). Hulp op maat voor de vmbo-leerling.Cognitieve en affectieve scaffolding. In J. K. Van der Waals & M. Van Schaik (Eds.), Het VMBO van dichtbij. Bewegen tussen theorie en praktijk. SWP uitgeverij.
Van Oers, B. (2008). Onderzoekend en betekenisvol leren in de midden- en bovenbouw. Zone. Tijdschrift Voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, 7(3), 4–7.
Volman, M. (2004). Familie of verre vrienden? Nieuwe leerconcepten in het vmbo en ontwikkelingsgericht onderwijs. Zone. Tijdschrift Voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs, 3(2), 4–7.