Waarom zijn er ongeveer 300 ontwikkelingsgerichte basisscholen die zich op Vygotskij baseren, maar hoor je daar niets van in het vmbo?
Goede vraag. We zijn dat aan het veranderen. In 2014 verscheen de scriptie van Andor Molter die dat als eerste expliciet onderzocht. Ook sinds 2014 zijn er trainingen OGO in het vmbo en er is een artikel in Van 12 tot 18 over OGO in het VMBO. De volgende stap is de uitwerking van een kwaliteits- en analyse instrument voor het ontwikkelingsgerichte vmbo. Doel is het vmbo een instrument te geven kwaliteit op een open en ontwikkelingsgerichte manier aan te tonen en tegelijk te onderzoeken hoe ontwikkelingsgericht een vmbo eigenlijk al is.
De stage of scriptie (onderwijspedagogiek, onderwijskunde, pedagogiek) loop je bij Meester! onderwijs inzicht, de zzp activiteit van Dr. Martijn van Schaik. Activiteiten kunnen zijn:
– het uitwerken en valideren van een vragenlijst ‘OGO in het vmbo’ in de richting van een kwaliteitsinstrument (zoals de kwaliteitskaart OGO);
– het uitwerken van een quickscan ‘Hoe OGO is het vmbo?”;
– het schrijven van een handleiding voor de ‘Toolkit OGO in vmbo’;
– assisteren bij trainingen OGO in het vmbo;
– het onderzoeken van OGO in (een) vmbo, met bijvoorbeeld de vraag: wat zijn de kenmerken van ontwikkelings- en identiteitsgericht onderwijs in de bovenbouw van het vmbo?
Precieze invulling en planning gaat in overleg en wordt afgestemd op beschikbaarheid. Er is geen werkplek (kantoor); overleg op afspraak of via videoverbinding.
Meer informatie via deze site of martijn[at]mvanmartijn[punt]eu
Meer lezen:
Molter, J. A. (2014). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Masterthese Onderwijspedagogiek (Masterthese). Amsterdam: Vrije Universiteit.
Van Schaik, M., & Molter, J. A. (2015). Ontwikkelingsgericht onderwijs in het vmbo. Een derde weg naar betekenisvol onderwijs. van 12 tot 18, 25(5), 8–10.