Wie wil niet handelen naar de laatste wetenschappelijke inzichten als die bewijzen dat een aanpak ook echt werkt? Dat wil iedereen en is dus ook niet het probleem. Het probleem is: welke bewijzen accepteren we voor welke praktijken? Oftewel, hoe weten we of resultaten uit onderzoek ook voor onze praktijk gelden? Kort gezegd zijn daar twee antwoorden op: dat ligt aan de context en dat hangt van de theorie af waarop je jouw praktijk inricht. Je visie dus.Voor een visie is een theorie nodig, voor goed onderzoek ook. Dus om te weten of resultaten uit onderzoek voor ons gelden, moeten we weten of de theorie van het onderzoek aansluit bij onze theorie. Euhm, theorie? Jazeker. Niets is zo praktisch als een goede theorie (dat heb ik van Kurt Lewin). De ene theorie is praktischer dan de ander.
In deze workshop verkennen we onze impliciete theorieën en hoe we op basis daarvan onze praktijk inrichten. We maken de theorie expliciet en zetten op basis daarvan de bewijzen op een rijtje die we kunnen gebruiken om de kwaliteit van ons onderwijs in kaart te brengen. Opbrengstgericht werken+ dus. Ik zal er geen geheim van maken dat de cultuurhistorische theorie uitermate geschikt is om te gebruiken…Doelgroep: Docenten/teamleiders met een onderzoekende en/of filosofische houding