Vrijdag 15-12-2017 gaf ik een ‘lezing’ op de conferentie van de werkgroep natuurkunde didactiek (WND). Hieronder een link naar de live presentatie en een pdf daarvan.
http://bit.ly/2nZwkbw (live presentatie)
WND2017 (PDF)
Het artikel dat het onderzoek beschrijft: Schaik, M. (2014, December 2). Van ontwerptekeningen in de praktijk naar inzicht in bètaconcepten. ecent.nl. Retrieved December 1, 2014, from http://www.ecent.nl/artikel/2802/Van%20ontwerptekeningen%20in%20de%20praktijk%20naar%20inzicht%20in%20b%C3%A8taconcepten/view.do
Het hele boekje over mijn onderzoek en waarop ik de presentatie gebouwd heb: https://www.dropbox.com/s/fhzbu17n9iu2kfb/De%20hersens%20kraken%20MartijnvanSchaik%20-%20Martijn%20van%20Schaik.pdf?dl=0
De overige gebruikte literatuur:
- MacDonald, D., & Gustafson, B. (2004). The role of design drawing among children engaged in parachute building activity. Journal of technology education, 16, 55–71.
- Stevens, R., & Hall, R. (1998). Disciplined perception: learning to see in technoscience. In: M. Lampert & M. L. Blunk (Eds.), Talking mathematics in school. Studies of teaching and learning (pp. 107–149). Cambridge: Cambrigde University press. Retrieved from http://faculty.washington.edu/reedstev/Stevens&Hall_disciplined_perception.pdf
- Van Schaik, M. (2010). De hersens kraken in de praktijk van het VMBO. Zoetermeer: Free Musketeers. Retrieved from https://www.dropbox.com/s/fhzbu17n9iu2kfb/De%20hersens%20kraken%20MartijnvanSchaik%20-%20Martijn%20van%20Schaik.pdf?dl=0
- Schaik, M. (2014, December 2). Van ontwerptekeningen in de praktijk naar inzicht in bètaconcepten. ecent.nl. Retrieved December 1, 2014, from http://www.ecent.nl/artikel/2802/Van%20ontwerptekeningen%20in%20de%20praktijk%20naar%20inzicht%20in%20b%C3%A8taconcepten/view.do
- Vygotsky, L. S. (1997). Psychological understanding of occupational education. Educational psychology (pp. 181–203). Boca Ratou, FL: St. Lucie Press.